Fiecare companie are incorporat un sistem de management. Acest sistem este alcatuit din elemente de natura decizionala, organizationala si asa mai departe. Insa, ca o companie sa functioneze eficient si sa aiba parte de o crestere constanta si un profit generos, toate aceste elemente trebuie sa functioneze eficient atat individual, cat si impreuna.
Iar pentru a eficientiza aceste sisteme de management, foarte multe companii opteaza pentru implementeze unul sau mai multe standarde ISO. Implementarea standardelor ISO contribuie la cresterea nivelului de eficienta si garanteaza, in foarte multe cazuri, produse si servicii de calitate.
Standardizarea unei companii
Atunci cand o companie implementeaza anumite cerinte, precum cele pe care standardele ISO le presupune, atunci putem vorbi de standardizare. Standardele au rolul de rolul de creste performanta sistemelor de management, fie prin cresterea calitatii unui produs sau serviciu, fie prin asigurarea unui mediu de lucru mai sigur pentru angajati, fie prin diminuarea deseurilor si diminuarea nivelului de poluare si asa mai departe. Dar pentru a intelege mai bine procesul de standardizare, cel mai bine ar fi sa iti prezentam cateva tipuri de standarde.
Tipuri de standarde ISO
- ISO 9001 reprezinta certificarea globala de management al calitatii. Acest standard are rolul de a imbunatati calitatea unui produs sau serviciu. Iar companiile care opteaza pentru implementarea acestui standard, vor beneficia de un ghid (reprezentat de un set de cerinte) care au rolul de a imbunatati sistemul de management al calitatii unui produs sau serviciu.
- ISO 28000 reprezinta certificarea globala de management al securitatii canalelor de distributie. Prin cerintele pe care acest standard le subliniaza, compania poate stabili, implementa si imbunatati sistemul de management al canalelor de distributie, precum: finantarea, productia, managementul informational, facilitati pentru impachetare, depozitare si transfer de bunuri intre tipuri de transport si locatii.
- ISO 50001 reprezinta certificarea globala de management al energiei. Acest standard are rolul de a elabora si de a implementa un plan de monitorizare a energiei.
Cu toate ca noi am vorbit doar despre trei tipuri de standarde ISO, o companiei poate alege sa implementeze cate standarde isi doreste. Multe din cerintele standardelor mai sus mentionate, se pot adapta si chiar integra cu cele ale altor sisteme de management, cum ar fi sistemele de management pentru calitate, mediu, sanatate si securitate ocupationala, de management financiar sau al riscului.
Este standardizarea ISO obligatorie?
Nu, nu te poate obliga sa implementezi un anumit standard. Standardele ISO sunt gandite sa functioneze ca niste ghiduri si sunt facultative. Bineinteles avantajele pe care ele le aduc unei companii vor influenta cu siguranta decizia unei companii in privinta implementarii lor. Iata cateva beneficii pe care standardele ISO le aduc unei companii:
- Certificarea ISO ii va permite unei companii sa participe la licitatiile publice. Fara unul sau mai multe standarde ISO implementate, participarea este imposibila.
- Implementarea standardelor ISO contribuie la eficientizarea sistemelor de management si contribuie la cresterea nivelul de incredere atat din partea clientilor, a colaboratorilor si partenerilor, cat si din partea institutiilor guvernamentale.
- Standardele ISO ajuta companiile sa valorifice oportunitatile de pe piata.